Efterfødselstræning 2020-03-25T17:21:38+01:00

Efterfødselstræning​

Efterfødselstræning er for dig, der har født indenfor det seneste år. Træningen varetages af fysioterapeuter med specialviden indenfor graviditet og efterfødsel og du vil derfor være i gode sikre hænder. Efterfødselstræningen hos StærkHverdag er hensynstagende og tilpasses individuelt, så alle kan være med. Der er plads til, at du kan have dit barn med på gulvet. Det anbefales at starte på træningen 8 uger efter din fødsel, men du er selvfølgelig også velkommen til at starte senere.

Det vil du opnå ved at gå til efterfødselstræning

  • Du får genoptrænet din krop korrekt og sikkert efter din graviditet og fødsel eller kejsersnit
  • Du får en stærkere og mere udholdende bækkenbund
  • Du får en større følelse af velbehag og overskud i din hverdag

Om Efterfødselstræning​

Vil du gerne sikkert igang med træning efter din graviditet og fødsel? Vil du gerne vejledes og trænes af en fysioterapeut med specialviden indenfor graviditet og efterfødsel? Så er dette holdet for dig!

Efterfødselstræning ved StærkHverdag er for dig:

  • Der gerne vil have din krop strammet op
  • Der gerne vil arbejde med din kropsholdning og ergonomi i din hverdag som mor, fx ammestillinger, løft mm.
  • Der gerne vil lære at knibe korrekt i din bækkenbund
  • Der gerne vil træne hensigtsmæssigt ift. delte mavemuskler
  • Der gerne vil have vejledning og træning af en fysioterapeut
  • Der gerne vil have sammenhold med andre nybagte mødre

Selve træningen

Det er altid en fysioterapeut med efteruddannelse indenfor graviditet og efterfødsel, som underviser dig. Vi sammensætter uge efter uge et program der indeholder den bedst mulige træning efter en fødsel, hvor vi har forskellige fokuspunkter. Nogle af de emner vi kommer ind på er: delte mavemuskler, bækkenbunden og ergonomi i hverdagen med fokus på løft og en god holdning.

Du har altid mulighed for at stille spørgsmål til din fysioterapeut under og efter træningen omkring netop din krop. Vi er uddannet i hvor meget og hvor lidt du må træne ift. din krops signaler.

Efterfødselstræningen er bygget op efter et stærkt koncept, udviklet af StærkHverdag, med henblik på træning efter en graviditet. Konceptet indeholder træning af dine dybtliggende stabiliserende muskler og bækkenbundstræning med fysio-pilates øvelser og hver time afsluttes med puls/styrke træning. Alle programmer er skræddersyet til træningen efter en fødsel, således at vi arbejder med de muskler der er bedst at styrke efter en graviditet og fødsel. Har du deltaget i StærkHverdags GravidTræning, vil du være kendt med konceptet.

Træningen er bygget op så alle kan være med, uanset om du er vant til at træne eller aldrig har trænet før. Vi ønsker at skabe et godt sammenhold for de nybagte mødre på hvert af vores hold. 

Hvorfor er træning efter en fødsel vigtig?

Under en graviditet og fødsel sker der store forandringer i kroppen og belastningen bliver anderledes samtidig med at du har en anderledes hverdag som nybagt mor. Det er vigtigt at være bevidst om disse forandringer og vide hvordan man bedst muligt håndterer dem i sin hverdag, for at forebygge og lindre gener som inkontinens, smerter i bækken og lænd og overbelastning af skuldre og håndled. Forskningen viser også at der er en øget risiko for fx inkontinens senere i livet, hvis bækkenbunden ikke genoptrænes efter en graviditet.

Vil du vide mere er du meget velkommen til at kontakte os.

Praktisk Information om Efterfødselstræning​

Undersøgelse og start på hold
Der er løbende optag på alle vores hold, dvs. at du kan starte med at træne lige når det passer dig bedst. For at sikre den bedste kvalitet i din træning, starter alle træningsforløb med en individuel undersøgelse hos din fysioterapeut. Det tager 30 min. og koster 300,- (der er tilskud fra sygeforsikring “danmark”).

Priser

  • 1 træning: 125 kr.
  • 6 turs-klippekort: 660 kr.
  • 10 turs-klippekort: 1000 kr.
  • 15 turs-klippekort: 1450 kr.

Regler og vilkår
Afbud til træning skal meldes inden kl. 8.00 på træningsdagen ellers koster det et klip i klippekortet. 
Ved et 6 turs-klippekort, kan man melde afbud 1 gang uden at der bliver brugt et klip.
Ved et 10 turs-klippekort, kan man melde afbud 3 gange uden at der bliver brugt et klip. 
Ved et 15 turs-klippekort, kan man melde afbud 4 gange uden at der bliver brugt et klip.  

Du er primært tilkoblet et bestemt hold i ugen, det som du tilmelde dig, men der er fleksibilitet til at skifte til en anden ugedag, hvis der er plads på holdet. 

Holdtider Aarhus
Mandag: 11.00-12.00 – Karina
Mandag: 12.15-13.15 – Karina
Tirsdag: 10.00-11.00 – Kathrine
Tirsdag: 11.15-12.15 – Kathrine
Onsdag: 10.00-11.00 – Karina
Fredag: 10.00-11.00 – Karina

Holdtider Aalborg
Torsdag: 12.00-13.00