Online Bækkenbundstræning 2021-03-09T19:07:10+01:00

Knibeøvelser - Online

Knibeøvelser – Online henvender sig til dig, der ønsker at skabe en bedre kontakt til dit underliv og din bækkenbund. Forløbet vil give dig en stærkere og mere smidig bækkenbund, som kan arbejde godt sammen med resten af musklerne i din krop. Du vil blive guidet igennem bækkenbundstræning, altså knibeøvelser, af to specialiserede fysioterapeuter. Når du er færdig med dit forløb, vil du være i stand til at inddrage din bækkenbundstræning, som en naturlig del af din hverdag.

Bækkenbundsøvelser er specielt gavnligt for dig der er gravid, i et efterfødselsforløb, i overgangsalderen eller har problematikker med underlivet.
Knibeøvelser kan minimere og afhjælpe en række lidelser i underlivet som:

  • Inkontinens/ufrivillig vandladning
  • Nedsynkning af underlivet
  • Smerter i underlivet
  • Smerter under samleje
  • Nedsat følelse af underlivet

Fordele ved online bækkenbundstræning ved StærkHverdag:

  • Du kan træne trygt og sikkert derhjemme lige når det passer dig
  • Det online træningsforløb er udarbejdet af kompetente gynækologisk uddannede fysioterapeuter, med erfaring og specialviden indenfor underlivet og bækkenbunden
  •  Du har intet at tabe, men kun en stærkere og mere velfungerende bækkenbund at vinde

Køb dit online bækkenbundstræningsforløb her:

Knibeøvelser - Online

Indhold i online bækkenbundstræning

Fysioterapeuter Karina Skak og Anne Sofie Vain, med efteruddannelse i gynækologisk, obstetrisk og urologisk fysioterapi, leder dig igennem forskellige knibeøvelser i forløbet. Du kan se dit online forløb på din computer, ipad eller telefon. Forløbet tager minimum 9 uger at gennemføre og du kan deltage på 3 forskellige niveauer og dermed bygge din bækkenbund op til at blive stærk, smidig og funktionel i din hverdag.
Online Bækkenbundstræning hos StærkHverdag vil som en sidegevinst styrke hele din core og endda dit sex.

Knibeøvelser – online forløbet består af:

  • En informations video med teori og viden om bækkenbundens funktion
  • En introduktionsvideo med en guide i forløbets  trænings teknikkerne – med særlig fokus på knibeøvelser
  • 3 x 15-20 min. online træningsprogrammer 2 hverdagsøvelser der tager maksimal 5 min. at lave, der skal laves dagligt.
  • En udspændings video til bækkenbunde

Knibeøvelser - online er for dig som:

  • Vil træne når det passer dig derhjemme
  • Vil genoptræne din bækkenbund trygt og sikkert med en fagproffesionel 
  • Vil lære at lave korrekte og gode knibeøvelser 
  • Vil opnå en stærkere og mere udholdende bækkenbund
  • Vil opnå en mere smidig bækkenbund 
  • Vil kunne bruge din bækkenbund funktionelt i din hverdag
  • Der ønsker at nedsætte spændinger i bækkenbunden
  • Der ønsker større energi og overskud i din hverdag

Knibeøvelser - online - Selve forløbet

Knibeøvelser – online forløbet er bygget op efter et stærkt koncept, udviklet af StærkHverdag, med henblik på træning af bækkenbunden på en moderne, nem måde.
Konceptet indeholder træning af din bækkenbund med knibeøvelser i kombination med stabilitets øvelser, hvor du bruger dine dybtliggende stabiliserende muskler. Der vil være stor fokus på kvaliteten i øvelserne hvor din vejrtrækning også spiller en stor rolle.

Dette er en unik kombination som vil bygge din krop op på den rigtige måde og give dig en stærk og funktionel hverdag. Traditionelle knibeøvelser hvor man kun træner bækkenbunden isoleret er super god træning til at få en god kontakt til bækkenbunden og styrke den i den liggende eller siddende stilling. Men det er vigtigt at din bækkenbund kan arbejde imens du laver hverdagsbevægelser som f.eks host, nys, løb eller løft. 

Er du i tvivl om dette forløb er noget for dig, eller ønsker du yderligere vejledning, er du velkommen til at booke en online konsultation, så vi personligt kan guide dig og give nogle gode råd til din krop og dine symptomer. Du kan booke en online konsultation her:

Forskning og bækkenbundstæning

For de fleste er det et tabubelagt emne at have et problem i underlivet og man kan føle sig alene med problemet. Derfor har vi erfaring med at det kan være svært at opsøge en professionel og få hjælp. Men alt statistik viser, at problemer med underlivet på ingen måder forekommer sjældent! 

Næsten hver 10. dansker har ufrivillig vandladning. Ca. en tredjedel af højgravide og efterfødselskvinder, oplever op til 3 måneder efter fødsel, inkontinens – altså ufrivillig vandladning. 50% af alle kvinder der har født vaginalt får en nedsynkning af underlivet i en større eller mindre grad.

Træning hjælper:

Træningen af bækkenbunden afhjælper ca. 3 ud af 4 med inkontinens – ufrivillig vandladning. Ved problemer med nedynkning af undelivet kan bækkenbundstræning med fokus på knibeøvelser afhjælpe de gener en nedsynkning kan medføre.

Hvad siger vores kunder om os:

Online bækkenbundstræning har gjort at jeg nu kan holde helt tæt ved latter, nys og hop som før var et stort problem for mig. Det betyder at jeg kan tage afsted uden trusseindlæg og uden at være bange for at lugte af tis. Det har gjort en KÆMPE forskel for min hverdag. Som ekstra bonus kan jeg også mærke at jeg er blevet stærkere i resten af min krop.

Gitte Larsen, 45 år

Knibeøvelser - Online er for alle kvinder

Knibeøvelser til gravide

Graviditet og knibeøvelser går hånd i hånd.
I takt med at kroppen bliver tungere, vil din bækkenbund skulle kunne klare en større belastning, altså skal din bækkenbundsmuskler blive stærkere. Vi anbefaler at starte på knibeøvelser i starten af din graviditet så du forebygger komplikationer i underlivet under din graviditet eller efter din fødsel.

Forløbet her henvender sig til netop dig, der er gravid og ønsker at opnå en bedre kontakt og øget styrke i din bækkenbunden inden den forestående fødsel. Bækkenbundsøvelser også kaldet knibeøvelser til gravide kan desuden afhjælpe nedenstående symptomer:

  • Inkontinens/ufrivillig vandladning
    • Dryp ved host, nys, hop, løb og anden belastning af underlivet
    • Besvær ved at holde på vandet når du først skal på toilet
  • Nedsynkning af underlivet
    • Giver en tyngdefornemmelse i underlivet
    • Af og til kan man mærke en udbuling i skeden, lige ved åbningen
    • Hvis du kigger dig selv i et spejl og der er noget der buler udenfor skede eller endetarmen, har du en sværere grad af nedsynkning – denne kaldes en prolaps i underlivet.
    • Tampon der glider ud er endnu et tegn på at du har en nedsynkning i underlivet.
  • Smerter i underlivet
    • Kan komme af flere årsager, f.eks. spændinger i underlivet eller en nedsynkning
  • Smerter under samleje
    • Kan bl.a. være pga. spændinger i underlivet, altså en overspændt bækkenbund
    •  Kan også forekomme ved nedsynkning af underlivet
  • Overspændt bækkenbund
    • Kan give smerter i underlivet under sex og generelt
    • Det kan være svært at få en tampon først ind i skeden
    • Kan gøre det svært at tømme blæren og give tendens til forstoppelse
    • Du kan opleve en murrende fornemmelse i underlivet
  • Slap bækkenbund
    • Kan give inkontinens – også analt.
    • Bækkenbunden er også en stabilisator for resten af kroppen, og man ser at rygsmerter og en svag bækkenbundofte har relation.
  • Nedsat følelse under seksuel samvær
    • Jo bedre kontakt du har til din bækkenbund, jo mere får du ud af et samleje.
    • En bækkenbund “i dårlig stand” på den ene eller anden måde, kan give problemer i sexlivet såvel som med sexlysten.
  • Bristning under fødslen
    • Bækkenbundstræninginden fødslen, giver stærkere, mere smidige muskler i underlivet, hvilket kan nedsætte risikoen for bristninger ved fødslen.

Knibeøvelser efter fødsel

Forløbet henvender sig dig der har født for 4 uger eller 12 flere  måneder siden, det er aldrig for sent at komme igang. Efter en fødsel og mange måneder, nogle gange år efter, kan der være gener i bækkenbunden og underlivet generelt. 

Flere oplever en tyngdefornemmelse i underlivet – dette kan skyldes en nedsynkning eller udbulning i underlivet. Nedsynkningen kan ofte mærkes under samleje, hvor det kan føles ubehageligt. Tyngdefornemmelse kan også komme når du hopper, løber eller hoster. Hvis din bækkenbund er svag kan du også opleve inkontinens – altså at du drypper og besvær med at holde på en prut. Det kan være grænseoverskridende, at lave aftaler udenfor huset, eller steder hvor der ikke er et toilet i nærheden, hvis man er bange for at lække/tisse i bukserne. 
Nogle oplevet altså at problemer med underlivet kan gå ud over parforhold og/eller det sociale liv. 

Vi anbefaler ALTID at man genoptræner sin bækkenbund efter en fødsel. Graviditet og fødsel er en stor belastning, ofte medførende vævsskader, som kommer sig bedst med den rette træning efterfølgende. Når det er gjort klart, er det også vigtigt at understrege at det ALDRIG er for sent. 

Bækkenbunden er som enhver anden muskel, den kan trænes stærk og fleksibel uanset om det er år eller uger siden du har født. 

Bækkenbundsøvelserne i vores online forløb kan afhjælpe og forebygge følgende: 

  • Inkontinens/ufrivillig vandladning
    • Dryp ved host, nys, hop, løb og anden belastning af underlivet
    • Besvær ved at holde på vandet når du først skal på toilet
  • Nedsynkning af underlivet
    • Giver en tyngdefornemmelse i underlivet
    • Af og til kan man mærke en udbuling i skeden, lige ved åbningen
    • Hvis du kigger dig selv i et spejl og der er noget der buler udenfor skede eller endetarmen, har du en sværere grad af nedsynkning – denne kaldes en prolaps i underlivet.
    • Tampon der glider ud er endnu et tegn på at du har en nedsynkning i underlivet.
  • Smerter i underlivet
    • Kan komme af flere årsager, f.eks. spændinger i underlivet eller en nedsynkning
  • Smerter under samleje
    • Kan bl.a. være pga. spændinger i underlivet, altså en overspændt bækkenbund
    •  Kan også forekomme ved nedsynkning af underlivet
  • Overspændt bækkenbund
    • Kan give smerter i underlivet under sex og generelt 
    • Det kan være svært at få en tampon først ind i skeden
    • Kan gøre det svært at tømme blæren og give tendens til forstoppelse
    • Du kan opleve en murrende fornemmelse i underlivet
  • Slap bækkenbund
    • Kan give inkontinens – også analt. 
    • Bækkenbunden er også en stabilisator for resten af kroppen, og man ser at rygsmerter og en svag bækkenbundofte har relation. 
  • Nedsat følelse under seksuel samvær
    • Jo bedre kontakt du har til din bækkenbund, jo mere får du ud af et samleje. 
    • En bækkenbund “i dårlig stand” på den ene eller anden måde, kan give problemer i sexlivet såvel som med sexlysten.

Knibeøvelser til kvinder

Alle kvinder har en bækkenbundsmuskulatur. En god funktion i denne er med til at opretholde en god funktionel krop. Uanset om du er ung eller ældre, kan problemer med bækkenbunden synes pinlige. Yngre piger/børn kan have problemer med at komme til at tisse i bukserne, såvel som voksne kan. Det heldige ved at have problemer i området er at det kan trænes – endda forholdsvis nemt. 

Kan du svare “ja” til bare et af disse spørgsmål? – Så er der stor sandsynlighed for at dette online træningsforløb kan hjælpe dig. 

  • Kan du se dig selv stå med nøglen i døren, klar til at spurte ind på toilettet for at tisse og alligevel ikke altid nå hele vejen derind?
  • Kan du se dig selv undgå at hoppe på trampolin, fordi du ved at du vil komme til at tisse i bukserne?
  • Tisser du i bukserne, når du hoster/nyser/løber mv.? 
  • Kan du fornemme noget der buler ud i dit underliv? -> eller måske ligefrem se det?
  • Har du tyngdefornemmelse i underlivet? 
  • Føler du ubehag og smerter ved samleje? 
  • Kender du placeringen af alle toiletter de steder du kommer oftest? 
  • Har du svært ved at holde på en prut? 

Uanset hvad din problemstilling er, kan en god træning af bækkenbunden ofte lette disse symptomer. Hvis du er i tvivl om det kan hjælpe på lige netop din problematik, er der altid mulighed for at booke en online konsultation hos StærkHverdags specialiserede fysioterapeuter – eller en fremmødetid i en af vores klinikker.  

Forløbet her henvender sig altså til alle kvinder, der ønsker at opnå en stærk bækkenbund. 

Nedenfor ser du flere eksempler på hvad forløbet vil kunne afhjælpe. Ønsker du at forebygge nogle af disse, er dette forløbet for dig.

  • Inkontinens/ufrivillig vandladning
    • Dryp ved host, nys, hop, løb og anden belastning af underlivet
    • Besvær ved at holde på vandet når du først skal på toilet
  • Nedsynkning af underlivet
    • Giver en tyngdefornemmelse i underlivet
    • Af og til kan man mærke en udbuling i skeden, lige ved åbningen
    • Hvis du kigger dig selv i et spejl og der er noget der buler udenfor skede eller endetarmen, har du en sværere grad af nedsynkning – denne kaldes en prolaps i underlivet.
    • Tampon der glider ud er endnu et tegn på at du har en nedsynkning i underlivet.
  • Smerter i underlivet
    • Kan komme af flere årsager, f.eks. spændinger i underlivet eller en nedsynkning
  • Smerter under samleje
    • Kan bl.a. være pga. spændinger i underlivet, altså en overspændt bækkenbund
    •  Kan også forekomme ved nedsynkning af underlivet
  • Overspændt bækkenbund
    • Kan give smerter i underlivet under sex og generelt 
    • Det kan være svært at få en tampon først ind i skeden
    • Kan gøre det svært at tømme blæren og give tendens til forstoppelse
    • Du kan opleve en murrende fornemmelse i underlivet
  • Slap bækkenbund
    • Kan give inkontinens – også analt. 
    • Bækkenbunden er også en stabilisator for resten af kroppen, og man ser at rygsmerter og en svag bækkenbundofte har relation. 
  • Nedsat følelse under seksuel samvær
    • Jo bedre kontakt du har til din bækkenbund, jo mere får du ud af et samleje. 
    • En bækkenbund “i dårlig stand” på den ene eller anden måde, kan give problemer i sexlivet såvel som med sexlysten.

Se en demo video fra online bækkenbundstræning