Online Delte Mavemuskler 2021-03-09T19:12:39+01:00

Delte Mavemuskler træning -Online forløb

StærkHverdags online forløb til delte mavemuskler henvender
sig til dig der ønsker en stærkere, fladere og mere samlet mave. Forløbet
skaber en bedre kontakt til din mave i sammenhæng med brugen af resten af din krop.

Træningsforløbet er lavet af to fysioterapeuter, der har specialiseret sig indenfor træning og øvelser til delte mavemuskler også kaldet rectus diastase.

Genoptræningen kan minimere og afhjælpe en række symptomer som udbulende mave, navlebrok, smerter i ryggen, problemer med mave/tarmsystemet og problemer med underlivet som f.eks. inkontinens (ufrivillig vandladning). Det er aldrig for sent at komme igang med at træne sine delte mavemuskler. Om du har haft dem i 4 måneder eller 10 år, vil du kunne opnå en bedring med god vejledning, hensigtsmæssigt hverdags bevægelser samt et specialiseret genoptræningsforløb til delte mavemuskler.

Fordele ved online forløb til delte mavemuskler 

  • Du får gode øvelser til delte mavemuskler, som du trygt og sikkert kan træne derhjemme, lige når det passer dig.
  • Træningsforløbet er udarbejdet af kompetente fysioterapeuter med erfaring og specialviden indenfor træning af delte mavemuskler
  • Du vil få en stærkere og fladere mave samt mindre delte mavemuskler. 

Køb Online Forløb til Delte Mavemuskler her:

Delte Mavemuskler- Online trænings forløb

Indhold i online forløbet - Delte mavemuskler:

Det er fysioterapeuterne Karina Skak og Anne Sofie Vain, som har efteruddannelse inden for træning af delte mavemuskler, der leder dig igennem øvelserne i træningsforløbet. Du kan se træningen på din computer, ipad eller telefon. Træningsforløbet tager minimum 9 uger at komme igennem.

Du får i vores online forløb for delte mavemuskler:

  • En informations video med teori og viden omkring delte mavemuskler 
  • En introduktionsvideo med en guide i forløbets  trænings teknikkerne for at opnår en god kvalitet i din træning af delte mavemuskler 
  • 3 x 20 min. online specialiseret træningsprogrammer med gode delte mavemuskler øvelser
  • 2 hverdagsøvelser der tager maksimal 5 min. at lave, der skal laves dagligt
  • Et opvarmnings- og nedkølingsprogram

Delte mavemuskler- Online forløb er til dig

  • Der vil træne dine delte mavemuskler, når det passer dig derhjemme
  • Der vil have genoptrænet dine delte mavemuskler sikkert og korrekt 
  • Der vil igennem et forløb, som giver dig mærkbare resultater
  • Der vil lære at aktivere din mave med en holdbar træningsteknik 
  • Der vil opnå en stærk, flad mave efter graviditet – med mindre delte mavemuskler
  • Der ønsker at kunne bevæge dig hensigtsmæssigt i din hverdag, med delte mavemuskler
  • Der ønsker større energi og overskud i hverdagen

Hvad er delte mavemuskler/rectus diastase?​

Diastase betyder adskillelse eller separation og rectus referer til rectus abdominis, som er en betegnelse for de lige mavemuskler. Så på godt gammeldags dansk er det delte mavemuskler. 

Rectus abdominis-musklen består af to halvdele, der løber på hver sin side af navlen fra brystbenet og ned til kønsbenet . De to dele samles i midten af en linie – et bindevæv kaldet linea alba. Når en rectus diastase/delte mavemuskler opstår, bliver bindevævet linea alba helt tyndt og svækket, da det strækkes sidelæns som musklen deler sig.

Både kvinder og mænd kan have en rectus diastase/delte mavemuskler. De mest kendte årsager til rectus diastase er; graviditet, manglende samling efter fødsel, overvægt, mangeårig træning af de lige mavemuskler med dårlig kvalitet.

Der er studier, som viser, at ca. 60% af kvinders delte mavemuskler, heler fint efter en graviditet. Dette sker ofte af sig selv i løbet af de første 8-12 uger efter fødslen. Hos de sidste ca. 40% af kvinderne, sker det ikke af sig selv, og der er fortsat rectus diastase 6 måneder efter fødslen.

Du kan på billedet herunder se eksempler på en rectus diastase/delte mavemuskler, som både kan være mest under navlen, over navlen eller hele vejen ned gennem maven.

delte mavemuskler
Samlet mave | Under navlen | Over navlen | Hele vejen

Forskning og delte mavemuskler

Rectus diastase kan ikke løses med et quick-fix eller med 3 mirakel-øvelser alene. Delte mavemuskler skal tages hånd om fra flere vinkler, som du vil lære meget mere om i StærkHverdags forløb, hvor du også får vores bud på de bedste øvelser.

Med korrekt træning og en god bevægelse i hverdagen, kan dit bindevæv hele og de delte mavemuskler kan samle sig over tid. Vores erfaring er, at du kan begynde at se synlige resultater efter vores forløb på 9 uger, men du vil først være i mål efter 6-24 måneder, med en varig effekt. Den komplette helingstid af dit bindevæv og dermed dine delte mavemuskler, afhænger af størrelsen af rectus diastasen og hvor lang tid du har haft problemet. Der er også andre faktorer der spiller ind, såsom dit overskud, genetisk helingsevne og dit væske- og næringsindtag.  

Effekten af din træning og korrekte ergonomiske bevægelser i hverdagen, viser sig altså over tid, og der skal langsigtede mål til. Jo flere bevægelser, der tager hensyn til dine delte mavemuskler, du påfører din krop over tid, jo mere heling. 

Hvis du ønsker mere viden og forskning kan vi anbefale dig at læse: Katy Bowmans bog “Diastasis Recti” og Elin Solheims bog “Kvinde Bevæg Dig Stærk”

Delte mavemuskler øvelser og StærkHverdag

Vores online forløb, er bygget op efter et stærkt koncept, udviklet af specialiserede fysioterapeuter.

Konceptet indeholder træning der vil gøre din mave mere spændstig og samlet. Øvelserne er stabilitetsøvelser hvor dine dybtliggende stabiliserende muskler og vejrtrækning er i fokus. Her vil du stifte bekendtskab til flere pilates øvelser. Derudover vil du modtage hverdagsøvelser der optimere samlingen af dine mavemuskler. Denne unikke kombination vil bygge din krop op på den bedst mulige måde efter en rectus diastase,  og give dig en stærk og funktionel hverdag. 

Er du i tvivl om forløbet er noget for dig, eller ønsker du yderligere individuel vejledning, er du velkommen til at booke en online konsultation, så vi personligt kan guide dig og give nogle gode råd til din krop og dine symptomer. 

Du kan booke en online konsultation her: 

Hvad siger vores kunder om os:

Jeg har virkelig været glad for at træne med online delte mavemuskler. Jeg ledte længe efter et forløb der virkede professionel og let at gå til og det må jeg sige at StærkHverdag har levet op til. Jeg har nu en meget bedre forståelse for mine delte mavemuskler og er blevet meget stærkere i min core. Jeg har fået mindre delte mavemuskler og en fladere mave og vil fortsætte træningen for at komme helt i mål med afstanden i mellem mine mavemuskler. 
En varm anbefaling herfra. 

Louise Mathiasen, 32 år
Mor til 2

Delte Mavemuskler- Online trænings forløb

Delte Mavemuskler og navlebrok

Forløbet henvender sig dig der er har navlebrok – altså en bule udad ved navlen. De fleste med navlebrok har også delte mavemuskler. Får du samlet dine delte mavemuskler, kan dette bedrer din navlebrok. Navlebrok efter graviditet kan således være en følge af dine delte mavemuskler. Online forløb kan afhjælpe og forebygge følgende:

  • Navlebrok efter graviditet
  • Navlebrok ved mand 
  • Navlebrok ved kvinde 

Delte Mavemuskler og lændesmerter

Forløbet henvender sig dig der er har ondt i lænden som følge af delte mavemuskler. Lændesmerter kan opstå pga. nedsat stabilitet i dine korsetmuskler, som der arbejdes med at styrke i online delte mavemuskler. Får du samlet dine delte mavemuskler og styrket din core, kan dette bedrer dine lændesmerter.
Online forløbet kan afhjælpe og forebygge følgende:

  • Lændesmerter
  • Dårlig holdning
  • Udbulende mave
  • Ondt i lænden
  • Nedsat stabilitet i korsetmuskulaturen – træthed i lænden

Delte mavemuskler og inkontinens

Der finde to typer urininkontinens. Urge inkontinens og Stressinkontinens. Man ved at delte mavemuskler kan hænge sammen med en svag bækkenbund, hvorfor man kan opleve inkontinens hvis man har delte mavemuskler. Faktisk giver delte mavemuskler i op 60 % af tilfældene inkontinens.

Der er gode muligheder for inkontinensbehandling med øvelser og fysioterapeutisk vejledning. Vi har i StærkHverdag lavet et særskilt forløb med fokus på bækkenbundstræning som kan afhjælpe urininkontinens, uanset om det er urge- eller stressinkontinens – du kan læse meget mere om de forskellige typer urininkontinens og selve forløbet via dette link Bækkenbundstræning. 

Såfremt du har størst problemer med inkontinens og svært ved at finde dit knib, anbefaler vi dette forløb først. Er dit største problem dine delte mavemuskler, anbefaler vi forløbet for delte mavemuskler, der som bonus også vil bedre din urininkontinens.

Maven efter fødsel

Det er helt normalt at din mave ikke ser ud som før. Ud over at der kan være strækmærker og løs hud, oplever de fleste stadig at have en udbulende mave – som om man stadig er gravid. Din mave vil med tiden trække sig sammen igen.

Du kan hjælpe processen på vej ved at starte med nogle lette maveøvelser lige efter fødslen. Her vil øvelserne foregå med minimal belastning i en liggende neutral position – som bonus kan disse også gavne din bækkenbund, som kan være svær at få kontakt til efter fødslen. 

En udbulende mave er altså ikke usædvanlig efter en graviditet og fødsel. For at opnå den mest hensigtsmæssig træning efter fødslen, er det optimalt at starte med genoptræning af den dybe kernemuskulatur. I vores online træningsforløb til delte mavemuskler, vil du blive guidet trygt igennem din efterfødselstræning, hvor du har mulighed for at starte på det niveau der passer til dig. 

Du kan læse flere gode tips til at få morkroppen tryg tilbage efter en graviditet og fødsel i dette blog indlæg ved ChriChri.

 

Lændesmerter efter fødsel

Lændesmerter efter graviditet og fødsel er ikke usædvanlig. Tilstanden kan skyldes delte mavemuskler og nedsat stabilitet i korsetmuskulaturen. 

Korsetmuskulaturen er med til at oprette en god holdning, undgå træthed i lænden og spændinger i lænden. Desuden er en god stærk korsetmuskulatur med til at give en flad mave efter graviditet. 

Træthed i lænden skyldes ofte at dine muskler ikke arbejder optimalt sammen. Dette sker ved at dine ydre muskler arbejder ekstra hårdt, hver gang du er i en oprejst position, hvor dine dybe kernemuskler – korsetmuskulaturen – burde være aktive. Altså vil dine yder store lændemuskler blive spændte og trætte. Det kan give en fornemmelse af et bælte der strammer hen over lænden, eller en fornemmelse af at du bliver træt i ryggen i stående og siddende positioner, så du har brug for at komme ned og ligge. 

 

 

Se demo video af online delte mavemuskler forløb