Online Delte Mavemuskler 2020-09-08T10:56:41+02:00

Online forløb til delte Mavemuskler

StærkHverdags online forløb til delte mavemuskler henvender sig til dig der ønsker en stærkere, fladere og mere samlet mave. Forløbet skaber en bedre kontakt til dine mavemuskler, i sammenhæng med brugen af resten af din krop. Træningsforløbet er lavet af to specialiseret fysioterapeuter indenfor delte mavemuskler som også kaldes rectus diastase.

Genoptræning af dine delte mavemuskler kan minimere og afhjælpe en række symptomer som udbulende mave, navlebrok, smerter i ryggen, problemer med mave/tarm systemet og problemer med underlivet som fx inkontinens/ufrivillig vandladning. Det er aldrig for sent at komme igang med dette forløb, om du har haft delte mavemuskler i 4 måneder eller 10 år så vil du kunne opnå en bedring.

Fordele ved forløbet:

  • Du kan træne trygt og sikkert derhjemme lige når det passer dig
  • Træningsforløbet er udarbejdet af kompetente fysioterapeuter med erfaring og specialviden indenfor delte mavemuskler
  • Du vil få en stærkere, fladere og mere samlet mave

Køb Online Rectus Diastase Forløb her:

Online forløb til delte Mavemuskler

Indhold i forløbet:

Det er fysioterapeut Karina Skak og Anne Sofie Vain med efteruddannelse inden for træning af delte mavemuskler, som leder dig igennem øvelserne i træningsforløbet. Du kan se træningen på din computer, ipad eller telefon. Træningsforløbet tager som minimum 9 uger at komme igennem.

Du får i vores online forløb:

  • En informations video med teori og viden omkring delte mavemuskler 
  • En introduktions video til træningen
  • 3 x 20 min. træningsprogrammer
  • Et opvarmning og nedkølingsprogram 

Forløbet er for dig:

  • Der vil træne når det passer dig derhjemme
  • Der vil have genoptrænet din mave sikkert og korrekt 
  • Der vil igennem et forløb der giver dig mærkbare resultater
  • Der vil lære at aktivere dine mave korrekt 
  • Der vil opnå en stærkere, fladere og mere samlet mave
  • Der ønsker at kunne bevæge dig hensigtsmæssigt i din hverdag med delte mavemuskler
  • Der ønsker større energi og overskud i hverdagen

Hvad er delte mavemuskler/rectus diastase?

Diastase betyder adskillelse eller separation og rectus referer til rectus abdominis som er en betegnelse for de lige mave muskler. Så på godt gammeldags dansk er det delte mavemuskler. 
Rectus abdominis-musklen består af to halvdele, der løber fra brystbenet og ned til kønsbenet på hver sin side af navlen. De to dele samles i midten af en linie bindevæv kaldet linea alba. 
Når en rectus diastase opstår, bliver bindevævet linea alba helt tyndt og svækket, da det strækkes sidelæns som musklen deler sig.

Både kvinder og mænd kan have en rectus diastase. De mest kendte årsager til rectus diastase er: graviditet, manglende samling efter fødsel, overvægt, mangeårig træning af de lige mavemuskler med dårlig kvalitet.
Der er studier, der viser, at ca. 60 % af kvinder heler fint efter en graviditet. Dette sker ofte af sig selv i løbet af de første 6-8 uger efter fødslen. Hos de sidste ca. 40 % af kvinderne, sker det ikke af sig selv, og der er fortsat rectus diastase 6 måneder efter fødslen.

Du kan på billedet herunder se eksempler på en rectus diastase, som både kan være mest under navlen, under navlen eller hele vejen ned igennem maven.

delte mavemuskler
Samlet mave | Under navlen | Over navlen | Hele vejen

Forskning og delte mavemuskler

Delte mavemuskler kan ikke løses med et quick-fix eller med 3 mirakeløvelser alene. Delte mavemuskler skal tages hånd om fra flere vinkler, som du vil lære om i StærkHverdags forløb. 

Med korrekt træning og hverdags bevægelse kan dit bindevæv hele og de delte mavemuskler samle sig over tid. Vores erfaring er at du kan begynde at se synlige resultater efter vores forløb på 9 uger, men du vil først være i mål efter 6-24 måneder med en varig effekt. Den komplette helings tid af dit bindevæv afhænger af størrelsen af diastasen og hvor lang tid du har haft diastasen. Der er også andre faktorer der spiller ind, såsom dit overskud, genetisk helingsevne og dit væske- og næringsindtag.  
Effekten af din træning og hverdags bevægelser viser sig altså over tid, og der skal langsigtede mål til. Jo flere gode, stimulerende bevægelser, du påfører din krop over tid, jo mere heling.
Hvis du ønsker mere viden og forskning kan vi anbefale dig at læse: Katy Bowmans bog
“Diastasis Recti” og Elin Solheims bog “Kvinde Bevæg Dig Stærk”

Selve træningen

Online forløb til delte mavemuskler er bygget op efter et stærkt koncept, udviklet af StærkHverdag.
Konceptet indeholder træning af dine mavemuskler i kombination af dine andre dybtliggende stabiliserende muskler med FysioPilates øvelser. Dette er en unik kombination som vil bygge din krop op på den rigtige måde og give dig en stærk og funktionel hverdag. 

Er du i tvivl om dette forløb er noget for dig, eller ønsker du yderligere vejledning, er du velkommen til at booke en online konsultation, så vi personligt kan guide dig og give nogle gode råd til din krop og dine symptomer.
Du kan booke en online konsultation her: